Veelgestelde vragen?

Wat is een mondhygiënist?

Een mondhygiënist is een beschermde titel. Een mondhygiënist is een HBO-geschoolde paramedicus, die werkzaam is binnen de tandheelkundige zorg. Een mondhygiënist kan de volgende taken uitvoeren:

 

  • Het uitvoeren van een mondonderzoek;
  • Voorlichting en advies geven over mondgezondheid;
  • Tandplaque, aanslag en tandsteen verwijderen. En daarbij de worteloppervlakken glad maken.
  • Preventieve behandelingen uitvoeren, zoals aanbrengen van fluoride en sealen van gebitselementen;
  • Een bacterietest uitvoeren;
  • Anesthesie (verdoving) geven (mits geregistreerd mondhygiënist of met toestemming van een behandelaar die BIG geregistreerd is);
  • Röntgenfoto’s maken en beoordelen (mits geregistreerd mondhygiënist of met toestemming van een behandelaar die BIG geregistreerd is);
  • Vult kleine gaatjes (meestal in opdracht van een tandarts)
Heb ik een verwijzing nodig voor de mondhygiënist?

Veel mensen komen via een verwijzing van de tandarts bij de mondhygiënist terecht. Dit is niet noodzakelijk, u kunt ook rechtstreeks bij ons een afspraak maken.

Wat kost een behandeling bij de mondhygiënist?

De tarieven zijn afhankelijk van de benodigde behandeling. Klik hier om meer inzicht te krijgen in het verschil van behandelingen. Wanneer de kosten oplopen boven de €250,-, krijgt u altijd vooraf een begroting.

 

Wordt de mondhygiënist vergoed door de verzekering?

De behandelingen bij de mondhygiënist vallen onder het aanvullend pakket tandarts. Wij adviseren u om uw eigen verzekering te raadplegen om te zien wat er vergoed wordt.

 

Heb ik altijd een verdoving nodig bij de mondhygiënist?

Nee. Een verdoving bij de mondhygiënist is optioneel. Wenst u graag verdoofd te worden, dan kan dit dus wel.

 

Kunnen kinderen ook naar de mondhygiënist?

Ja. Ook voor de behandeling van kinderen bent u bij ons aan het juiste adres. Klik hier om te kijken wat wij voor uw kind kunnen betekenen.

 

Ik ben ontevreden over mijn behandeling of behandelaar, wat moet ik nu doen?

Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over uw behandeling of uw behandelaar. Belangrijk is dat u dit dan bespreekt met uw mondhygiënist of dit kenbaar maakt aan onze praktijk.

Een gesprek met uw behandelaar kan dan al helpen om verheldering te krijgen en uw ontevredenheid weg te nemen. Misschien past de aan u

gekoppelde behandelaar niet bij u. Dan kan er gekeken worden of een andere behandelaar geschikt is.

Samen met u proberen we tot een oplossing te komen.

Ook is het mogelijk om een andere praktijk te bezoeken voor een second opinion. Daar kunt u de voorgestelde behandeling bespreken en onafhankelijk advies vragen om zo uw twijfel weg te nemen of te bevestigen.

Indien u er niet uitkomt met uw behandelaar, dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van de NVM (Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten).

Voor meer informatie over de NVM-klachtenregeling verwijzen wij u naar de volgende link. https://www.nvmmondhygienisten.nl/klachtengeschillen/

Kan ik mijn dossier inzien?

Ja. Als patiënt heeft u inzage recht in uw eigen gegevens.

 

Hoe lang wordt mijn dossier bewaard?

Volgens de wet (WGBO) zijn wij verplicht uw medische gegevens 20 jaar te bewaren.

 

Worden mijn dossier gegevens gedeeld

Wij delen uw gegevens enkel met uw eigen tandarts (of andere relevante behandelaren) en enkel wanneer u daar toestemming voor geeft.